Een mooie rode variant van de snijbiet of warmoes. De stengels zijn te eten als selderij of asperges en vroeg te oogsten. In de nazomer de bladeren oogsten voor een heerlijke stamppot of stoofschotel.
Het eten van de bloemen zorgt voor een explosie van frisheid in de mond en heeft mede daarom haar weg gevonden naar zowel de tandpasta industrie als de medische wereld. De bladeren kunnen vers toegevoegd worden aan salades.
Wie kent deze eenjarige plant niet. De gele bloemen ontwikkelen zich bovengronds en vormen na bevruchting een buis die de grond in gaat. Ondergronds ontwikkelen zich vervolgens de pinda’s. Een erg leuk plantje voor kinderen.